Jak działa influencer marketing?

Influencer marketing

Influencer marketing to jedna z form promocji marki, której celem jest zdobywanie klientów i zwiększanie zysków ze sprzedaży. Polega ona na współpracy z Influencerami, czyli osobami, które cieszą się zaufaniem konsumentów, a ściślej mówiąc – użytkowników social mediów. Jak to działa? Dokładnie jak „poczta pantoflowa” o ekstremalnie wysokim zasięgu!

W marketingprzykawie.pl czytamy: według „Influencer Marketing Benchmark Report 2021” pomimo pandemii wartość branży influencer marketingowej ma wzrosnąć w 2021 r. w skali globalnej do 13,8 mld dol. (wobec  9,8 mld w ub.r.), co oznacza wzrost rok do roku aż o 40 proc. Mówimy więc o ogromnych kwotach, które właściciele firm i managerowie odpowiedzialni za sprzedaż produktów i usług inwestują we współpracę z Infuencerami. Czy Influencer marketing może być rozwiązaniem także dla mniejszych firm? Oczywiście, że tak!

Kim jest Influencer?

Wiemy już, że Influencer marketing to marketing rekomendacji – który „dzieje się” w Internecie. Odpowiedź jest zatem prosta – Influencer to osoba, która – poprzez swoje social media, blogi lub obecność w mediach pozytywnie zwraca uwagę Twoich klientów na produkt lub usługę. Testuje, pokazuje, opowiada. Form jest wiele, ale kluczowa cecha wspólna – jedna. Zaufanie. „Poczta pantoflowa” działała zawsze. Pół wieku temu nasze babcie polecały sobie kremy, fryzjerki i krawcowe, a autorytetami były aktorki i księżne z dalekich krajów. Dziś mechanizm działa tak samo, ale zamiast face-to-face, mamy rekomendacje on-line. Bo tam po części żyjemy!

Influencer marketing bardziej wiarygodny od reklamy

Influencerzy to osoby, które prowadzą publiczne konta na Instagramie, Youtube, często mają popularne blogi, vlogi lub podcasty. Wszędzie tam przez miesiące lub lata budują społeczność osób, które oglądają ich, ufają i są zainteresowane treściami, jakie proponują. Załóżmy, że taki Influencer pozytywnie wypowiada się na temat kosmetyku, książki, czy salonu kosmetycznego. Grupa followersów, którzy są zgromadzeni wokół niego, odnosi się pozytywnie do takiego komunikatu – w oparciu właśnie o autorytet Influencera i zaufanie do niego. Ponieważ, skoro ON mówi, to warto posłuchać. Tym właśnie różni się influencer marketing od reklamy, na którą odbiorcy są często uodpornieni.

Dlaczego influencer marketing jest skuteczny?

Wskazaliśmy już jedno słowo-klucz influencer marketingu, czyli zaufanie. Pozostaje drugie, bardzo istotne pojęcie – zasięg. Co to oznacza? Zasięg Influencera możemy rozumieć jako liczbę osób, które są zgromadzone w jej społeczności i na które może ona wpływać swoją opinią. A zatem: liczba followersów na Instagramie, liczba polubieni kanału na Youtube, zasięg bloga. To wszystko są osoby, które trafią na informację o naszym produkcie, jeśli będzie o nim mówił influencer.

Dobór właściwych influencerów – jak to zrobić?

Czy to oznacza, że powinniśmy współpracować tylko z tymi Influencerami, którzy mają setki tysięcy polubień? Absolutnie nie! Niewątpliwie należy dobierać takich Influencerów, których profil (czyli tematyka, jaką poruszają) pasuje do grupy naszych potencjalnych klientów. Mogą to także być twórcy bardziej niszowi – jeśli „pasują” do naszego produktu”. Najlepiej, jeśli współpracujemy z większą grupą twórców internetowych. Wtedy siła rekomendacji jest większa. Jak dobrać influencera do współpracy? Pomocna będzie agencja public relations lub agencja marketingowa – taka, która zajmuje się influencer marketingiem. Ona pomoże Ci zoptymalizować budżet, czyli dobrać wydatki do oczekiwanego efektu. No właśnie…

Influencer marketing – ile to kosztuje?

Odpowiedź jest prosta i stanowi furtkę dla mniejszych firm. Influencer marketing to bardzo plastyczny obszar promocji. Koszty współpracy z twórcami w internecie wahają się od kilkuset złotych za działania z młodymi influencerami lifestylowymi do kwot dostępnych dla większych korporacji za współpracę z Robertem Lewandowskim, Krzysztofem Gonciarzem, czy topowymi muzykami. Niektórzy twórcy zgadzają się na umowy na zasadzie barteru, czyli płatności „produktem”. Opcji jest bardzo wiele, ale podstawą jest dobrze skrojona strategia komunikacji, do której dobiera się odpowiednie działania influencer marketingowe – instastory, wpisy, unboxingi w profilach influencerów, lub z kolei obecność twórców podczas wydarzeń, eventów lub prezentacji. A zatem, zapłacisz tyle, ile na tym etapie zaplanujesz.

Gwiazd(k)a z nieba – czyli dla kogo działania z influencerami

Podsumowując, influencer marketing jest skuteczny i jest dla każdego. Klucz do sukcesu leży w odpowiednim doborze influencera do tematu i budżetu, a przede wszystkim… w relacjach. Liczbą i jakością relacji z twórcami internetowymi mierzymy wartość agencji public relations. Jakość relacji należy rozumieć jako współpracę na zasadach partnerskich. Influencerzy to twórcy, artyści, którzy mają wizję swoich kanałów i profili. Musimy o tym pamiętać i wspólnie z nimi realizować pomysły na promocję naszej marki.

Potrzebujesz więcej informacji? Jesteś zainteresowany ofertą? Skontaktuj się z nami.

Udostępnij artykuł:
PR kosmetyków – jak zrobić to dobrze?

Działania Public Relations to dziś must-have. W przypadku branży kosmetycznej współpraca z mediami i influencerami jest kluczową składową budowania wizerunku i wsparcia sprzedaży. Na czym polega PR kosmetyków? Jak zrobić

Dobra agencja PR – czyli jaka?

Jeśli prowadzisz firmę, sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi, bez wątpienia zależy Ci na tym, by Twoją markę znało, lubiło i wybierało (to najważniejsze) jak najwięcej osób. Chcesz umacniać jej wizerunek

Jak promować produkty w mediach?

Bez względu na to, na czym polega nasza działalność – czy np. produkujemy kosmetyki, samochody, buty, czy świadczymy usługi, zawsze gwarantem sukcesu jest dotarcie do potencjalnego odbiorcy, kupującego. Jak to

Wystąpienia publiczne. 7 zasad dobrego mówcy

Po co występujemy publicznie? Powodów jest wiele – prezentacja wyników pracy, sprzedaż produktu, toast lub szkolenie. Bez względu na cel i formę, wystąpienie publiczne bezsprzecznie generuje duży stres. Obawiamy się,

Zapisz się na newsletter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *