Jeśli prowadzisz firmę – tworzysz produkty lub jesteś usługodawcą, z pewnością zauważasz potrzebę promocji swojej marki. Jednym ze sposobów na zbudowanie pozytywnego wizerunku produktu lub usługi, wyróżnienie spośród konkurencji i wsparcie sprzedaży, jest podjęcie współpracy z agencją PR. Jaki jest koszt działań PR? Czy na współpracę z agencją stać także mniejsze firmy? Jak to policzyć? To proste. Poznaj kilka prostych kryteriów wyceny.
Według Badania rynku PR przeprowadzonego przez EXACTO Sp. z o.o., we współpracy z UMCS i Uniwersytetem Warszawskim w 2021 roku, w Polsce działa ponad 900 agencji, a wartość rynku przekroczyła w roku 2019 1,1 mld zł. Pokazuje to znaczne zainteresowanie branżą, a zatem – potrzebę rynku. Skala może jednak onieśmielać i rodzić pytanie: „czy usługi PR są przeznaczone także dla średnich firm?”, a przede wszystkim „czy będzie mnie na to stać?”. Możesz to z łatwością policzyć, jaki jest koszt działań PR, biorąc pod uwagę kilka kryteriów.
Po pierwsze: PR produktu, czy PR organizacji
Pierwsze kryterium, jakie wpływa na wycenę współpracy z agencją PR jest zakres działań, a zatem – czy obejmie on PR produktowy, czy tzw. PR korporacyjny. Ten ostatni dotyczy budowania wizerunku całej organizacji, w tym – bardzo często – employer brandingu, CSR czy działań lobbingowych. Koszt takich projektów jest znacząco wyższy niż wsparcie marki produktowej.
A zatem, jaki jest koszt działań PR? Promowanie produktu to koszt fee (wynagrodzenia) agencji od kilkuset złotych za drobne projekty do kilku tysięcy za bardziej złożone działania. Jednorazowo lub miesięcznie. PR korporacyjny oznacza długoterminowe, wielopłaszczyznowe kampanie i tu koszt będzie proporcjonalnie wyższy. Jeśli reprezentujesz firmę z sektora MŚP, ten obszar to dopiero plan na przyszłość. Warto jednak zawrzeć go w strategii działań PR w perspektywie długoterminowej.
Po drugie: współpraca stała, czy projektowa
Mówiąc w dużym skrócie, długoterminowa współpraca z agencją PR bardziej się opłaca. Agencje działają na rynku komercyjnym i – podobnie jak w innych branżach – w przypadku wieloletnich kontraktów istnieje możliwość otrzymania rabatów i preferencyjnych cen. Co więcej, należy pamiętać, iż public relations to działania, które z biegiem kolejnych miesięcy multiplikują efekty. A zatem, po upływie tygodni czy miesięcy pracy zespołu (zależnie od rodzaju projektu), liczba publikacji w mediach zaczyna lawinowo wzrastać. Wniosek: korzyść z dłuższej współpracy jest podwójna.
Po trzecie: narzędzia
Odpowiadając na pytanie, jaki jest koszt działań PR, należy brać pod uwagę dwie kwestie: fee agencji, czyli wynagrodzenie (zwykle miesięczne lub kwartalne), oraz koszty zewnętrzne – czyli wszystkie dodatkowe wydatki, jakie są konieczne dla realizacji umowy. A zatem: copywriting, koszty wysyłek kreatywnych, produkcja gadżetów lub np. płatne nagrania lub spoty. Czy ten koszt występuje zawsze? Nie, choć w większości przypadków należy brać go pod uwagę chociaż w minimalnym zakresie.
Żeby oszacować wydatki w tym obszarze, bezsprzecznie należy przeanalizować narzędzia, jakie zostaną użyte w realizacji strategii komunikacji. Słowem – co będzie potrzebne w pierwszych dwóch kwartałach pracy (następnie strategia oraz dobór narzędzi może zostać zmodyfikowany). Jak to działa? Agencja proponuje narzędzia, rekomenduje ich zastosowanie i przewiduje efekty działań. Ty – akceptujesz strategię i koszty. Pamiętaj, że ostatnie słowo należy co Ciebie.
Po czwarte: skład zespołu PR
Czyli – kto będzie pracował dla Twojej marki. Żeby dowiedzieć się, jaki jest koszt działań PR, powinieneś zadać sobie pytanie, jak duży zespół będzie pracował nad projektem i jakie stanowiska mają osoby, które ten zespół tworzą. Bez wątpienia, będzie to miało przełożenie na stawkę wynagrodzenia agencji. Jak to zwykle wygląda? W zależności od złożoności projektu, celów oraz narzędzi, zwykle zespół prowadzący działania produktowe tworzą Manager, Account Executive (lub kilku) i wspomagający asystent (lub, analogicznie, kilku asystentów). W PR korporacyjnym – dwóch lub nawet kilku managerów i kliku (lub nawet kilkunastu) „accountów”.
Kto jest kim? Manager to szef zespołu, odpowiedzialny za przygotowanie strategii mediowej oraz jej realizację. Najczęściej jest to osoba z kilku lub kilkunastoletnim doświadczeniem. Account Executive to pracownik operacyjny – to on najczęściej kontaktuje się z mediami, pisze teksty i obsługuje social media. Asystent to osoba, która załatwia wszystko, co powinno zostać załatwione „tu i teraz”.
Jaki jest koszt działań PR?
Podsumowując, odpowiedź na pytanie o koszt współpracy z agencją PR jest składową kilku wyznaczników. Po pierwsze: rodzaj projektu (PR produktu lub PR organizacji). Po drugie, czas jego trwania (współpraca stała lub projektowa), po trzecie, narzędzia, jakie wybierzecie wspólnie z agencją, a po czwarte – skład zespołu. Szczegóły bez problemu ustalisz ze swoją agencją.