Personal branding – dlaczego należy budować markę osobistą?

Personal branding

Odpowiedź jest prosta: ponieważ zwiększa to efektywność biznesową i generuje zyski. Czym jest personal branding? To strategiczne, konsekwentne budowanie własnego wizerunku w biznesie (i nie tylko). Czy należy inwestować czas, wysiłek i pieniądze w personal branding? Tak, ponieważ jeśli nie weźmiemy naszego wizerunku w „nasze ręce”, to wizerunek „zrobi się sam”. Musimy trzymać stery w ręku.

Personal branding to rozłożony w czasie akt komunikacji. Co to znaczy? Budując i umacniając swój wizerunek mówimy do naszego otoczenia biznesowego. Mówimy nie tylko słowami, ale także poprzez komunikację niewerbalną, naszą aktywność w social mediach, podczas spotkań biznesowych i konferencji, a także poprzez realizację zasad savoir vivre. Na jaki temat mówimy? Na temat marki JA. Personal branding to akt komunikacji, który dzieje się w dłuższym czasie.  I to świetnie. Dlaczego? Ponieważ możemy go dokładnie zaplanować.

Personal branding – jak budować markę osobistą?

Po raz pierwszy pojęcia „personal branding”  użył Tom Peters w 1997 roku. W książce „The Brand Called You” Peters pisze: Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja sp.z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki „Ty”. (…) Ty jesteś marką.

Marka własna… jak marka samochodu?

Zrozumienie podejścia T. Petersa pozwala nam odpowiedzieć na pytanie, jak budować markę własną. Bezsprzecznie, STRATEGICZNIE. Co to znaczy? Zanim przejdziemy do działania, musimy opracować plan komunikacji, czyli właśnie strategię – a następnie metodycznie ją realizować. Podobnie, jak w przypadku opracowywania komunikacji marki komercyjnej – pasty do zębów, zabawki, czy samochodu. Krok po kroku. Zabawne podobieństwo? Nie, przecież… JESTEŚMY MARKĄ!

Personal branding zacznij od analizy marki

Od czego zaczynamy? Ważnym aspektem jest „zajrzenie w głąb marki”, czyli – w tym przypadku – marki JA: m.in. ustalenie cech marki, Unique Selling Proposition, celów i grup docelowych. Co to znaczy? Poznajmy punkt, w którym jesteśmy: nasze „cechy marki” to zalety, wady i ograniczenia [tu pomoże Ci analiza SWOT]. Niewątpliwie istotnym punktem jest określenie USP, czyli cech, które wyróżniają nas spośród konkurencji, a także dokładnych celów krótko i długoterminowych i grup docelowych, czyli „do kogo będę mówił”[do potencjalnych pracodawców, do szefa, a może do współpracowników?].

Brzmi w komplikowany sposób? Nic bardziej mylnego! Z pewnością sobie poradzisz. Jeśli masz pytania, pomocna okazać się może także agencja PR lub marketingowa (agencje PR profesjonalnie zajmują się personal brandingiem). [tu trzeba dać link do naszej oferty, a do oferty dodać klocek Personal Branding]. Bądź jednak spokojny. Markę własną budujemy instynktownie od pierwszych lat naszego życia. Ty także to robisz – poprzez dobór hobby, zajęć dodatkowych, naukę języków, a nawet aktywność w social mediach, takich jak Facebook i Instagram. W ten sposób stajemy się  odrobinę specjalistami od personal brandingu. Budujemy markę. Najważniejsze, byśmy budowali ją spójnie i na mocnym gruncie. Co to znaczy?

Marka osobista musi być prawdziwa

Nie zbudujemy zamku na piasku. Musimy mieć w naszej komunikacji mocne fundamenty. Wizerunek każdego z nas, naszego „ja, spółka z o.o.” musi być spójny i oparty na prawdziwych cechach. Dlaczego? Ponieważ – skoro jesteśmy marką – to chcemy tę markę sprzedać! A żeby otoczenie chciało „kupić” nasz wizerunek, musi być on w 100 procentach prawdziwy. Marka osobista to to, co ludzie o tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju… czyli PRAWDA. Skoro mowa o fundamencie, to jeszcze – ściany i dach, czyli NARZĘDZIA.

Jak budować wizerunek marki osobistej?

Do budowania marki TY bezsprzecznie będziesz potrzebował narzędzi. Wspomnieliśmy już, że instynktownie budujemy swoją markę od dzieciństwa, wykorzystując „puzzle” takie jak zajęcia dodatkowe, zainteresowania, a nawet stylizacja, czy ubiór. Etap, o którym mówimy teraz, to realizacja strategii komunikacji – biznesowej i zaplanowanej. Zatem także narzędzia, które wykorzystamy, będą pochodziły ze środowiska biznesowego z wielu dziedzin, takich jak: marketing, public relations, coaching,  wizaż czy psychologia.

Jakie to narzędzia? M.in. Socia Media, umiejętność wystąpień publicznych, zasady komunikacji niewerbalnej i negocjacji, dress code i wiele innych [opowiemy o nich w części drugiej artykułu].

Dla kogo jest personal Branding?

Żeby odpowiedzieć na pytanie, dla kogo jest personal branding, należy wrócić do pierwszego pytania: po co on jest. Po to, by efektywniej realizować cele zawodowe. Dla każdego te cele będą inne: awans, rozwój zawodowy, rozszerzenie ścieżek kariery, czy zmiana pracy. A zatem, świadome budowanie marki własnej nie jest przeznaczone tylko dla prezesów i członków zarządu korporacji (choć, faktycznie, oni najczęściej korzystają z usług specjalistów w tym zakresie), ale dla każdego, kto chce trzymać wizerunkowe stery w ręku!

Potrzebujesz więcej informacji? Jesteś zainteresowany ofertą? Skontaktuj się z nami.

Udostępnij artykuł:
Jaki jest koszt działań PR?

Jeśli prowadzisz firmę – tworzysz produkty lub jesteś usługodawcą, z pewnością zauważasz potrzebę promocji swojej marki. Jednym ze sposobów na zbudowanie pozytywnego wizerunku produktu lub usługi, wyróżnienie spośród konkurencji i wsparcie

PR kosmetyków – jak zrobić to dobrze?

Działania Public Relations to dziś must-have. W przypadku branży kosmetycznej współpraca z mediami i influencerami jest kluczową składową budowania wizerunku i wsparcia sprzedaży. Na czym polega PR kosmetyków? Jak zrobić

Dobra agencja PR – czyli jaka?

Jeśli prowadzisz firmę, sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi, bez wątpienia zależy Ci na tym, by Twoją markę znało, lubiło i wybierało (to najważniejsze) jak najwięcej osób. Chcesz umacniać jej wizerunek

Jak promować produkty w mediach?

Bez względu na to, na czym polega nasza działalność – czy np. produkujemy kosmetyki, samochody, buty, czy świadczymy usługi, zawsze gwarantem sukcesu jest dotarcie do potencjalnego odbiorcy, kupującego. Jak to

Zapisz się na newsletter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *