PR kosmetyków – jak zrobić to dobrze?

PR kosmetyków – jak zrobić to dobrze

Działania Public Relations to dziś must-have. W przypadku branży kosmetycznej współpraca z mediami i influencerami jest kluczową składową budowania wizerunku i wsparcia sprzedaży. Na czym polega PR kosmetyków? Jak zrobić to dobrze i o czym należy pamiętać?

Jak podają źródła, branża kosmetyczna jest w czołówce jeśli chodzi o wzrost  rynku. Według PARP w 2020 roku sprzedaż osiągnęła 1,9 mld EUR,  (z największym udziałem segmentu kosmetyków do pielęgnacji osobistej – 49,8% całkowitej sprzedaży), a do 2025 roku poziom sprzedaży osiągnie 4,7 mln. Perspektywy po pandemicznym spowolnieniu są bardzo optymistyczne. Z drugiej strony – branża beauty jest jedną z najbardziej przepełnionych konkurencją i wyróżnienie marki spośród podobnych produktów wymaga wielotorowego działania. Jednym z filarów działań marketingowych jest niewątpliwie public relations. Jak dobrze zrobić PR kosmetyków? Podpowiada Agnieszka Nowakowska, ekspert Festcom.

Pierwsze, łącz kanały komunikacji

W dużym skrócie PR to działanie mające na celu budowanie i wzmacnianie wizerunku marki [a więc produktu kosmetycznego, zabiegu lub producenta], a w konsekwencji – wspieranie sprzedaży. A zatem, PR kosmetyków to aktywność w mediach, która prowadzi w pierwszej kolejności do zwrócenia uwagi na produkt (ciekawy produkt, inny niż wszystkie), poprzez wygenerowanie potrzeby posiadania (mam skórę suchą, odczuwam potrzebę nawilżenia), do decyzji zakupowej („ten nowy produkt” sprosta potrzebom mojej skóry). Co istotne, wygenerowanie potrzeby posiadania będzie przebiegało różnie w zależności od grupy odbiorców, czyli tzw. grup docelowych.

A zatem, jeśli chcemy zrobić dobrą kampanię PR kosmetyków, kluczowe jest wyodrębnienie grup odbiorców i dostosowanie do nich kanałów komunikacji. Pomadka dla nastolatek? Instagram i TikTok. Krem przeciwzmarszczkowy? Portale i drukowane magazyny wysokozasięgowe, wspierane Facebookiem i Instagramem. Balsam dla atopików? Portale parentingowe, healthcareowe i social media. Podstawową zasadą jest łączenie kanałów komunikacji – tradycyjnych i social mediów, a zatem media relations i influencer relations.

Po drugie – relacje z mediami

PR  to relacje. Współpraca z mediami, kontakty, jakie przez lata gromadzi agencja, to podstawa sukcesu w komunikowaniu marki kosmetycznej. Dlaczego? Ponieważ w bardzo konkurencyjnej branży beauty media dosłownie „pękają w szwach” z nadmiaru treści na temat składów produktów, zastosowań i nowości. Kluczem do obecności w portalach i na łamach magazynów jest znajomość cyklu wydawniczego, potrzeb mediów i tematyki, jaka w danym czasie jest najbardziej pożądana.

A zatem – obecność w mediach wymaga tego, by PR-owiec był partnerem dziennikarza, wspierającym jego potrzeby redakcyjne. Artykuł ekspercki zawierający informację o produkcie – przygotowany na potrzeby dziennikarza w związku z planowanym tematem? Jak najbardziej! Informacja prasowa w stylu „kup świetny produkt” – absolutnie nie.

Po trzecie – story, kupujesz emocje

Kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe w przypadku kosmetyków, są emocje. Nawet najbardziej świadomy składów i wyedukowany klient czy klientka – w pewnym momencie stanie przed półką… z co najmniej kilkoma bardzo podobnymi produktami. Co wtedy wybierze? Bezsprzecznie ten kosmetyk, który będzie niósł ze sobą historię i obietnicę spełnienia pragnienia – poprawy wyglądu, zaznania odrobiny szaleństwa lub przeciwnie – wyciszenia z dala od codziennego zgiełku. PR kosmetyków to emocje, a dobrze skrojona strategia komunikacji powinna być nastawiona na ich przekazywanie odbiorcom.

Po czwarte, łącz PR kosmetyków i reklamę

Czy można zrealizować skuteczne działania PR bez wsparcia reklamowego? Można, ale nie powinno się! Po pierwsze, inwestując w działania mediowe, zakładamy osiągnięcie maksymalnego zwrotu z tej inwestycji, a zatem – wymiernego wzrostu świadomości marki, lojalności wobec produktów i, oczywiście, wzrostu słupków sprzedaży. Najbardziej skutecznym tandemem taktycznym w przypadku branży beauty, jest wsparcie stałych działań PR płatną obecnością w wydawnictwach, z którymi współpracujemy. Co istotne, inwestycja w reklamę przekłada się także na zwiększenie obecności generowanej przez PR. Kluczem jest odpowiednie połączenie form komunikatów i wzajemność na linii media-marka kosmetyczna.

Podsumowując, na pytanie, czy PR ma zastosowanie dla branży beauty, należy, oczywiście odpowiedzieć twierdząco. Zresztą, świadczy o tym niezbicie aktywność producentów i dystrybutorów kosmetyków na polskim rynku medialnym. PR kosmetyków po prostu działa. Klucz w tym, by nie tylko „być w mediach”, ale by ta obecność konwertowała w sprzedaż. Kluczem do efektywności, a zatem do przełożenia obecności w mediach na zainteresowanie produktami, są strategicznie prowadzone dziania media i influencer relations, dywersyfikacja kanałów komunikacji oraz story, które uwiedzie emocje potencjalnych nabywców.

 

Udostępnij artykuł:
Jaki jest koszt działań PR?

Jeśli prowadzisz firmę – tworzysz produkty lub jesteś usługodawcą, z pewnością zauważasz potrzebę promocji swojej marki. Jednym ze sposobów na zbudowanie pozytywnego wizerunku produktu lub usługi, wyróżnienie spośród konkurencji i wsparcie

Dobra agencja PR – czyli jaka?

Jeśli prowadzisz firmę, sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi, bez wątpienia zależy Ci na tym, by Twoją markę znało, lubiło i wybierało (to najważniejsze) jak najwięcej osób. Chcesz umacniać jej wizerunek

Jak promować produkty w mediach?

Bez względu na to, na czym polega nasza działalność – czy np. produkujemy kosmetyki, samochody, buty, czy świadczymy usługi, zawsze gwarantem sukcesu jest dotarcie do potencjalnego odbiorcy, kupującego. Jak to

Wystąpienia publiczne. 7 zasad dobrego mówcy

Po co występujemy publicznie? Powodów jest wiele – prezentacja wyników pracy, sprzedaż produktu, toast lub szkolenie. Bez względu na cel i formę, wystąpienie publiczne bezsprzecznie generuje duży stres. Obawiamy się,

Zapisz się na newsletter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *