Social media to obecnie druga rzeczywistość, w której konsumenci spędzają długie godziny. Facebook, Instagram, czy Youtube to oczywisty wybór, jeśli chcesz promować swoje produkty i usługi w Internecie. Czy to nadal działa? Bezsprzecznie, pod warunkiem, że wiemy, jak to robić i stosujemy się do określonych zasad.
Jak sprawdziła amerykańska agencja marketingowa Mediakix, przeciętny człowiek poświęca na social media ponad 5 lat swojego życia. Największym „pożeraczem czasu” jest Youtube, ponieważ spędzamy w jego towarzystwie łącznie 1 rok i 10 miesięcy. Łaskawszy jest Facebook, któremu poświęcamy tylko o 3 miesiące mniej, czyli 1 rok i 7 miesięcy. Instagrama „scrollujemy” łącznie przez 8 miesięcy w ciągu naszego życia. Długo? Jasne, że tak! Dlatego właśnie media społecznościowe są idealnym miejscem do promocji produktów i usług.
Social media – które wybrać?
Social media, czyli inaczej właśnie media społecznościowe to kanały, których – jak podaje marketingwsieci.pl – głównym założeniem jest funkcjonowanie w taki sposób, by umożliwiać wszystkim uczestnikom dialog oraz interakcję. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że social media są współtworzone przez użytkowników. To oni – czyli USERZY, decydują o tym, jakie treści będą tworzone, linkowane, likowane i oglądane. Userzy są twórcami mediów społecznościowych, ale także potencjalnymi konsumentami Twoich produktów. Zatem, zasada nr 1: dostosuj rodzaj social medium, w jakim chcesz zaistnieć, do cech marki, jaką chcesz promować.
Facebook, Instagram, czy Linkedin
Popularne social media to: Facebook, Instagram, Twitter, czy biznesowy Linkedin. Ale nie tylko: poprzez media społecznościowe rozumiemy także blogi, fora, platformy do opiniowania usług i produktów lub platformy do udostępniania zdjęć. Każde z tych miejsc ma inną charakterystykę i cechy. Ważnym aspektem jest demografia użytkownika. Przykładowo, blisko 30 proc. userów Facebooka mieści się w przedziale wiekowym 25-34 lat, o dekadę starsi to kolejne 21 proc. [badanie IAB Polska] [https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020-1.pdf]. Z kolei kluczową grupą dla TikToka są kobiety/dziewczyny w wieku 13-24 lata. Wnioskując, social media muszą być precyzyjnie dobrane do Twojego produktu. Nie piszesz przecież o muzyce rokowej do starszych osób zakochanych w utworach Ireny Santor! Prawda? No właśnie!
Nie stosuj pojedynczych strzałów.
Zasada nr 2: w social mediach działaj strategicznie. Założenie profilu firmy na Facebooku czy kilka instastories nie czyni jeszcze wiosny. Komunikaty, jakie przekazujesz w mediach społecznościowych, zdjęcia, jakie zamieszczasz, hasztagi i influencerzy, z którymi współpracujesz – wszystko musi być oparte na strategii komunikacji. A ta z kolei, na dogłębnej analizie cech Twojej marki, (produktu lub usługi), sprecyzowaniu Twoich celów i określeniu grup, do których mówisz. Skomplikowane? Nie, jeśli masz do dyspozycji agencję PR lub marketingową, która zna się na komunikacji w social mediach.
Influencerzy – czy warto z nimi współpracować?
Jeśli wspomnieliśmy już o influencerach… czas na zasadę nr 3: wykorzystaj marketing rekomendacji. Influencer to osoba, która prowadzi popularny profil lub kanał w mediach społecznościowych. Wokół niej zgromadzeni są użytkownicy social mediów – czyli Twoi potencjalni Klienci. Rekomendując, opisując, pokazując Twoją markę, influencer dociera do nich z przekazem o produkcie lub usłudze. Komunikat jest dużo bardziej wiarygodny niż zwykła reklama, ponieważ oparty jest o zaufanie, jakim userzy darzą danego influencera. „Skoro on tak mówi, to prawdopodobnie ma rację”.
Czy stać mnie na social media?
Zasada nr 4: Do każdego budżetu można dopasować działania. Jasne, nie od razu Kraków zbudowano! Wypromowanie nowego napoju Coca-coli, czy modelu butów NIKE faktycznie wymaga pokaźnej sumy, niedostępnej dla większości „śmiertelników”. Nie znaczy to jednak, że jeśli dysponujemy niewielkim budżetem na promocję w social mediach małego lub średniego przedsiębiorstwa, nowego produktu hand-made, czy lokalnej usługi, nie ma sensu zabierać się do działania. Nic bardziej mylnego! Przede wszystkim musimy dostosować narzędzia do grubości naszego portfela i potrzeb. Współpraca z influencerami, organizacja konkursów, rozdań, sponsorowanie postów, czy nagrywanie profesjonalnych filmów – wszystkie te możliwości otwierają social media. Zadaniem Twoim (lub Twojej agencji) jest odpowiednio układać te puzzle.
Najważniejsza jest jakość
Z social mediów korzysta na świecie 3,80 miliarda użytkowników, czyli 49 procent populacji (źródło: social press). Codziennie do sieci trafiają miliony postów, linków, zdjęć i niezliczona fala informacji z tysięcy branż. Wydaje się, że przy ogromnej liczbie użytkowników, każdy pomysł czy treść znajdzie swoich odbiorców. W konsekwencji – twórcy stają przed pokusą, by treści „nie dopinać na ostatni guzik”. A to błąd. Zasada 5: kluczowa jest jakość treści i grafik. Po pierwsze dlatego, że portale społecznościowe „promują” odpowiednio przygotowane posty i wpisy (rozmiar grafik, hasztagi, filmy), a po drugie – poprzez szacunek do odbiorcy. Nie zapominajmy, że to on decyduje o popularności naszego profilu!
Podsumowując, social media są sprzymierzeńcem promowanych marek i jednym z kluczowych narzędzi strategów od komunikacji. Istnieć w mediach społecznościowych można, a wręcz trzeba, jeśli chcemy nadążyć za konkurencją. Działając strategicznie, nie musimy przeznaczać ekstremalnych budżetów, by osiągnąć efekt. A zatem – oczywiście, że warto!
Potrzebujesz więcej informacji? Jesteś zainteresowany ofertą? Skontaktuj się z nami.